Milieuzones @!?grrrr@!#?#!!

Hoe krom het is dat u bijvoorbeeld Rotterdam niet in mag met uw Fiatje Panda uit 1991 met LPG-installatie, terwijl uw buurman vrolijk en legaal de stad inrijdt met zijn Hummer Diesel uit 2002 behoeft geen nadere toelichting. Onlangs,in  juni 2017, beschouwde de rechter in Rotterdam dat gelukkig ook als krom. Voor benzine/lpg-auto's geldt nu geen toegangsverbod meer! 

Wij begrijpen de achterliggende gedachte maar zetten vraagtekens bij het beoogde effect. Nog veel meer vraagtekens zetten we bij de huidige situatie waarbij er verschillende regelingen zijn in verschillende steden. 

Maar goed, om u enigszins wegwijs te maken volgt hier een overzichtje van de regelingen tegen personenauto's:

ROTTERDAM

NIET :

-diesels uit 2000 of ouder

WEL:

Diesels van 40 jaar of ouder.

 

AMSTERDAM

NIET:

Momenteel zijn er geen beperkingen ten aanzien van toegang tot de stad voor personenauto's. Brandstof en ouderdom maken niet uit. Maar let op, als u toevallig een grijs-kenteken-diesel bezit en die u eigenlijk als personenauto gebruikt: indien deze van vóór 2000 is, heeft u geen toegang.

Ten aanzien van een eventueel gewenste parkeervergunning: kansloos voor personenauto's op benzine van vóór juli 1992 / op diesel van vóór 2000.

 

UTRECHT

NIET:

Diesels uit 2000 of ouder.

Voor diesels van 40 jaar of ouder is een ontheffing aan te vragen.

 

Meer informatie:

Rotterdam: http://www.gezonderelucht.nl/wat-gebeurt-er-in-rotterdam/milieuzone-en-sloopregeling

Amsterdam: https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/milieuzone/

Utrecht: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/milieu/luchtkwaliteit/milieuzone-utrecht/

Motorrijtuigenbelasting en Bijtelling:

Auto's van minimaal 15 jaar oud:

De bijtelling voor auto's van 15 jaar en ouder is 35%. Let wel, geen 35% over de oorspronkelijke cataloguswaarde, maar over de actuele waarde (waarde economisch verkeer). En dat maakt het interessant om deze auto's zakelijk te rijden! Want de kosten van onderhoud en brandstof blijven natuurlijk wel aftrekbaar en de btw is terug te vorderen.

Auto's van 2001 zijn nu dus interessant. Die vallen immers in dit gunstiger regime. Dat verklaart ook waarom auto's van een jaar jonger vaak goedkoper zijn.

 Auto's van 25 jaar en 40 jaar oud:

Het volgende geldt NIET voor LPG- of dieselauto's: Voor benzineauto's van 25-40 jaar oud betaalt u maximaal 120 € per jaar aan motorrijtuigenbelasting. Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met uw auto rijdt.

Mocht u in die 3 maanden de weg op moeten voor APK, dan is ontheffing aan te vragen. 

Voor LPG- en dieselauto's geldt het normale belastingtarief. 

Deze regeling eindigt in 2028.

Auto's van 40 jaar of ouder:

U betaalt geen motorrijtuigenbelasting, ongeacht de brandstof.  

Deze regeling eindigt in 2028.

Ook Leuk

Een must voor iedere autogek en in het bijzonder voor liefhebbers van klassiekers: het Louwman Museum (www.louwmanmuseum.nl). En als u toch gaat, wij zitten daar niet ver vandaan. Eenvoudig te combineren met een bezoek aan C&S Exclusive!

Leuke site voor dezelfde liefhebbers: Classic Driver ( www.classicdriver.com )