Dit zijn de nieuwe benamingen van de benzinesoorten die nu of binnenkort aan de pomp te verkrijgen zijn. E staat voor ethanol, het cijfer voor het percentage ethanol dat toegevoegd is.
Niet iedere auto is geschikt voor hogere percentages dan 5%. Testen hebben uitgewezen dat schade pas na 7000km kan optreden, maar waarom het risico lopen? Ethanol doet namelijk pakkingen, kunststoffen en metalen harder slijten.
De ANWB geeft op haar site duidelijke info over deze materie (https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10 ).
Op de volgende site kunt u checken of uw auto geschikt is voor E10:
http://www.e10check.nl/
Auto's van minimaal 15 jaar oud:
De bijtelling voor auto's van 15 jaar en ouder is 35%. Let wel, geen 35% over de oorspronkelijke cataloguswaarde, maar over de actuele waarde (waarde economisch verkeer). En dat maakt het interessant om deze auto's zakelijk te rijden! Want de kosten van onderhoud en brandstof blijven natuurlijk wel aftrekbaar en de btw is terug te vorderen.
Auto's t/m 2006 zijn nu dus interessant. Die vallen immers in dit gunstiger regime. Dat verklaart ook waarom auto's van een jaar jonger vaak goedkoper zijn.
Auto's van 25 jaar en 40 jaar oud:
Het volgende geldt NIET voor LPG- of dieselauto's: Voor benzineauto's van 25-40 jaar oud betaalt u maximaal 120 € per jaar aan motorrijtuigenbelasting. Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met uw auto rijdt.
Mocht u in die 3 maanden de weg op moeten voor APK, dan is ontheffing aan te vragen.
Voor LPG- en dieselauto's geldt het normale belastingtarief.
Deze regeling geldt voor auto's met bouwjaar tot en met 1987.
Auto's van 40 jaar of ouder:
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting, ongeacht de brandstof.
Een must voor iedere autogek en in het bijzonder voor liefhebbers van klassiekers: het Louwman Museum (www.louwmanmuseum.nl). En als u toch gaat, wij zitten daar niet ver vandaan. Eenvoudig te combineren met een bezoek aan C&S Exclusive!
Leuke site voor dezelfde liefhebbers: Classic Driver ( www.classicdriver.com )